The contemporary features of marketing in healthcare institutions

Authors

  • I. V. Pestun National University of Pharmacy, Ukraine
  • Z. M. Mnushko Kharkiv Medical Academy of Postgraduate Education, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.24959/sphhcj.16.26

Keywords:

healthcare institutions, marketing, medical services, consumers of health services, segmentation, «donor» marketing, sensitivity to price, customer loyalty

Abstract

Prerequisites of feasibility for using marketing in the current work of healthcare institutions concerning the needs in medical services and their impact on consumers are highlighted. The predominant criteria of the consumer segmentation of medical services (patients in hospitals) are described. The use of «donor» marketing for the segmentation of consumers of medical services has been proposed, the characteristics of each sociotype in selecting the service source are given. Approaches to segmentation of customers (patients) in hospitals by the sensitivity to price have been determined. The importance and possibilities of using information technologies to establish a dialogue with customers (patients) in hospitals has been shown. The factors for forming the loyalty of clients of a medical preventive institution have been determined. There is a proposition to combine them in three groups of components such as medical, non-medical, public and social factors.

References

Артюхіна М. В. Маркетингова діяльність закладів охорони здоров’я в умовах реформування галузі [Електронний ресурс] / М. В. Артюхіна // Економічний вісник Донбасу. – 2011. – № 2 (24). – С. 135-137. – Режим доступу: dspace.nbuv.gov.ua.

Баєва О. В. Менеджмент у галузі охорони здоров’я [Електронний ресурс] / О. В. Баєва // Навчальні матеріали онлайн (2010-2015). – Режим доступу: pidruchniki.com.

Баклушина О. Інформатизація галузі охорони здоров’я: переваги для медичних працівників / О. Баклушина // Управління закладом охорони здоров’я. – 2014. – № 5. – С. 44 51.

Барміна Г. Чи має майбутнє медична реформа? [Електронний ресурс] / Г. Барміна // Аптека online.ua – 2015. – № 1020 (49). – Режим доступу: apteka.ua.

Галковская Г. Лояльность покупателя: тренды и перспективы [Електронний ресурс] / Г. Галковская // Аптека online.ua. – 2012. – № 42 (863). – Режими доступу: apteka.ua.

Кіча Д. І. Основи економіки та фінансування охорони здоров’я [Електронний ресурс] / Д. І. Кіча, А. В. Фоміна. – 2005. – Режим доступу: medbib.in.ua.

Кощенко К. В. Управління споживачами в системі міжнародного маркетингу за допомогою науки про людську поведінку / К. В. Кощенко // Вісник економіки та менеджменту. – 2015. – Вип. 13. – С. 180-189.

Латишев Є. Основи маркетингу в охороні здоров’я. Інструменти маркетингового планування [Електронний ресурс] / Є. Латишев // Медична справа. Портал для професіоналів охорони здоров’я. – 2013. – Режим доступу: medsprava.com.ua.

Лукьянчук Е. Экономика и Фарма Украины: новое в традиционных маркетинговых каналах [Електронний ресурс] / Е. Лукьянчук // Аптека online.ua – 2015. – № 1054 (44). – Режим доступу: apteka.ua.

Махнуша С. М. Маркетингова система охорони здоров’я у сучасних соціально-економічних умовах / С. М. Махнуша, О. Ю. Шевченко // Економічні проблеми сталого розвитку : матер. Міжнар. наук.-практ. конф., присвяченої пам’яті проф. О. Ф. Балацького (м. Суми, 24-26 квіт. 2013 р.) ; за заг. ред. О. В. Прокопенко. – Суми: Сумський державний університет, 2013. – Т. 4. – С. 86-87.

Менеджмент в охороні здоров’я: підручник. – 2-ге вид., доп. / за заг. ред. проф. М. І. Хвисюка і І. І. Парфьонової. – Х.: Оберіг, 2014. – 780 с.

Пестун І. В. Напрямки удосконалення національної лікарської політики в Україні за індикаторами її оцінки ВООЗ / І. В. Пестун // Збірник наукових праць співробітників НМАПО ім. П. Л. Шупика. – 2009. – С. 717-724.

Published

2016-03-12

Issue

Section

Social marketing and pharmacoeconomic research