The marketing research of anticancer drugs for the treatment of lung cancer

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24959/sphhcj.16.37

Keywords:

pharmaceutical market, anticancer drugs, lung cancer, prices

Abstract

The results of the analysis of the marketing of anticancer drugs (AD) market are presented, namely physical, social and economic availability of drugs used to treat patients with lung cancer has been determined. It has been found that in the period from 2010 to 2015 the main tendency of the market segment development of the drugs studied was the private foreign domination. In the unstable financial situation in the country this tendency has negative consequences for the society. It has been proven that within 2010-2015 there was the growth of the average purchase prices for AD, the exception was 2013. It has been found that in 2010-2013 and 2015 the average value of accessibility for AD was greater than unity and varied in the range of 1.00 (in 2015) to 1.26 (in 2010). It should be assessed as a positive tendency of developing the pharmaceutical market segment studied.

References

Державний комітет статистики України [Електронний ресурс]. – Режим доступу: www.ukrstat.gov.ua

Державний реєстр лікарських засобів України [Електронний ресурс]. – Режим доступу: www.drlz.kiev.ua

Косяченко, К. Л. Науково-методичні підходи до оцінки ефективності системи цін на лікарські засоби / К. Л. Косяченко, А. С. Немченко, О. В. Коваленко // Вісник фармації. – 2010. – № 3. – С. 51-54.

Мендрік, О. А Оцінка фармакоекономічних аспектів лікування хронічної лімфоцитарної лейкемії в Україні / О. А. Мендрік, О. М. Заліська // Управління, економіка та забезпечення якості в фармації. – 2012. – № 3 (23). – С. 62-67.

Наказ МОЗ України від 04.06.2014 р. № 387 «Уніфікований клінічний протокол первинної, вторинної (спеціалізованої), третинної (високоспеціалізованої) медичної допомоги «Рак легені». [Електронний ресурс]. – Режим доступу до документа: http://www/moz/gov/ua/ua/ main/?docID=6401

Національний канцер-реєстр [Електронний ресурс]. – Режим доступу: ncru.inf.ua

Немченко, А. С. Моніторинг вітчизняного ринку протипухлинних препаратів: аналіз і наукове обґрунтування тенденцій / А. С. Немченко, Г. Л. Панфілова, М. В. Подгайна // Фармаком. – 2007. – № 4. – С. 94-99.

Немченко, А. С. Наукове узагальнення результатів моніторингу цін та доступності протипухлинних препаратів для лікування раку шлунку та раку прямої кишки / А. С. Немченко, С. О. Жаркова, М. В. Подгайна // Управління, економіка та забезпечення якості в фармації. – 2012. – № 4. – С. 60-64.

Немченко, А. С. Ціноутворення на лікарські засоби: монографія / А. С. Немченко, К. Л. Косяченко, О. А. Немченко. – [2-ге вид., допов. та перероб.]. – Х.: ФОП Вировець А. П.; Видавнича група «Апостроф», 2012. – 304 с.

Панфілова, Г. Л. Обґрунтування заходів з підвищення ефективності фармацевтичного забезпечення хворих на лейкози в Україні / Г. Л. Панфілова, О. В. Цурікова: метод. рек. – К.: Український центр наукової медичної інформації та патентно-ліцензійної роботи, 2014. – 33 с.

Published

2016-06-17

Issue

Section

Social marketing and pharmacoeconomic research