The methodological substantiation of social and psychological competences of the professional activity of a pharmacy specialist
DOI:
https://doi.org/10.24959/sphhcj.16.39Keywords:
social and psychological competences, professional activity, specialists of pharmacy, system, activityAbstract
To substantiate the system of social and psychological competences of the professional activity of a pharmacy specialist the content analysis of the literature sources, expert survey of specialists in pharmacy and their psychoanalysis have been conducted. The essence of “social and psychological competences of the professional activity of pharmacy specialists” was defined based on the logical and semantic analysis of scientific articles and dictionaries. The algorithm of the study regarding determination of the system of social and psychological competences of the professional activity of a pharmacy specialist has been constructed. The components of social and psychological competences of the professional activity of a pharmacy specialist have been proposed.
References
Зеер, Э. Ф. Психология профессионального образования : учеб. для студ. учреждений выс. проф. образования / Э. Ф. Зеер. – 2-е изд., испр. и доп. – М. : Издательский центр «Академия», 2013. – 416 с.
Майерс, Д. Социальная психология : пер. с англ. / Д. Майер. – СПб. : Питер, 1997. – 688 с.
Ананьев, Б. Г. О проблемах современного человекознания / Б. Г. Ананьев. – СПб. : Питер, 2001. – 272 с.
Завалова, Н. Образ в системе психической регуляции деятельности / Н. Завалова, Б. Ф. Ломов, В. Пономаренко. – М. : Наука, 1986. – 172 с.
Lazarus, A. Brief but comprehensive psychotherapy: the multimodal way / Arnold Lazarus. – NY : Springer Publishing Company, 1997. – 256 р.
Тетерич, Н. В. Дослідження соціально-психологічних складових професійної діяльності фармацевтичних працівників / Н. В. Тетерич, І. В. Сушаріна // Формування національної лікарської політики за умов впровадження медичного страхування: питання освіти, теорії та практики : матеріали ІІІ Всеукр. наук.- освіт. Internet-конф., м. Харків, 12 берез. 2015 р. – Х., 2015. – С. 170-171.
Кайдалова, Л. Педагогические технологии формирования профессиональных умений и навыков студентов высшего фармацевтического заведения : автореф. дис ... канд. пед. наук : 13.00.04 / Л. Г. Кайдалова ; Харьк. гос. пед. ун-т им. Сковороды. – Х., 2003. – 20 с .
Галій, Л. В. Теоретичні і науково-практичні основи визначення компетенцій в управлінні персоналом фармацевтичних закладів : автореф. дис. ... д-ра фармац. наук : 15.00.01 / Галій Л. В. ; Нац. фармац. ун-т. – Х., 2011. – 40 с.
Належна аптечна практика : стандарти якості аптечних послуг (Спільна настанова МФФ/ВООЗ і НАП [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/897_009?test=XX7MfyrCSgky1NyIZihW2KMnHI40Es80msh8Ie6
Hoffmann, J. Das active Gedachtnis / J. Hoffmann. – Berlin : VEB Deutscher Verlag der Wissenschaft, 1982. – 312 s.
Cattell, R. B. The birth of the Society of Multivariate Experimental Psychology / R. B. Cattell // Journal of the History of the Behavioral Sciences. – 1990. – № 26. – Р. 48-57.
Рубинштейн, С. Л. Основы общей психологии / С. Л. Рубинштейн. – Л. : Питер, 2002. – 720 с.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 National University of Pharmacy
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).