Methodological approaches to the analysis and assessment of marketing competitive advantages of pharmacy networks

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24959/sphhcj.17.67

Keywords:

pharmacy networks, the strengths of competitors, width of the drug range, affordability of goods and services, convenience of location of the pharmacy, effectiveness of the pricing policy.

Abstract

To determine the right strategic course is the most responsible thing for any company. Therefore, it is extremely important for management to carefully approach to development and implementation of the strategy considering many internal and external factors and focusing on a number of factors.

Aim. To develop methodological approaches in order to identify strengths and weaknesses, assessment of their importance, as well as to determine the marketing competitive advantages of pharmacy networks.

Materials and Methods. To solve this task a survey of 402 employees of 30 pharmacy networks was carried out. The following methods were used in the study: Friedman two-way analysis of variance of dependent samples; Wilcoxon’s criterion of related samples with Benjamini-Hochberg correction for multiplicity; Kendall’s coefficient of concordance; verbal numeric rating scale of Harrington and Margolin; cluster analysis; analysis using Pearson criterion c2 and maximum likelihood criterion c2; Kruskal–Wallis test.

Results. The analysis of the priority of competing pharmacies strengths was conducted: in the first cluster (small pharmacy networks) the greatest importance is given to such competitive factors as convenience of location of the pharmacy, affordability of goods and services, as well as the width of the range of drugs and parapharmaceutical products; in the second cluster (medium pharmacy networks) the highest scores are given to availability of additional services and convenient work schedule; the rate and quality of service, affordability of goods and services, availability of professional development programs for the staff, the width of the range of drugs and parapharmaceutical products are the priorities in the third cluster (large and mega pharmacy networks).

Conclusions. The results of the studies conducted should be considered when forming competitive strategies of pharmacy networks taking into account their type.

References

Вавуліна, Ю. В. Теоретичні аспекти визначення конкурентоспроможності потенціалу підприємства / Ю. В. Вавуліна, В. Г. Котлярова // Актуальні проблеми розвитку галузевої економіки та логістики : матеріали IV міжнар. наук.-практ. конф., 2-3 квіт. 2015 р. – Х. : НФаУ, 2015. – С. 289–291.

Гончаров, А. Б. Конкурентоспроможність підприємства в системі маркетингу / А. Б. Гончаров, Я. О. Антонова // Формування стратегії науково-технічного, екологічного і соціально-економічного розвитку суспільства : матеріали ІІ Міжнар. наук.-практ. Інтернет-конф., 5–6 груд. 2013 р. – Тернопіль : Крок, 2013. – С. 111–113.

Кайдалова, А. В. Система менеджменту якості як фактор конкурентоспроможності фармацевтичних підприємств / А. В. Кайдалова, О. С. Погребняк // Актуальні проблеми розвитку галузевої економіки та логістики : матеріали IV Міжнар. наук.-практ. конф., 2-3 квіт. 2015 р. – Х. : НФаУ, 2015. – С. 294–295.

Коноваленко, М. К. Система менеджменту знань як складова підвищення конкурентоспроможності підприємства / М. К. Коноваленко // Професійний менеджмент в сучасних умовах розвитку ринку : матеріали доп. ІV наук.–практ. конф. з міжнар. участю, м. Харків, 3 листоп. 2015 р. – Х., 2015. – С. 92–93.

Котвіцька, А. А. Аналіз факторів, що впливають на конкурентоспроможність вітчизняних фармацевтичних підприємств / А. А. Котвіцька, І. О. Сурікова // Сучасні досягнення фармацевтичної технології : матеріали ІV наук.-практ. конф. з міжнар. участю, м. Харків, 16-17 жовт. 2014 р. – X. : НФаУ, 2014. – С. 166–167.

Котвіцька, А. А. Дослідження маркетингових аспектів якості послуг як головного чинника конкурентоспроможності парфумерно-косметичних підприємств сфери послуг / А. А. Котвіцька, О. М. Вороніна // Соціальна фармація в охороні здоров’я. – 2016. – Т. 2, № 1. – С. 70–78.

Кущенко, А. В. Сучасні методи оцінки конкурентоспроможності / А. В. Кущенко, С. Г. Мороз // Професійний менеджмент в сучасних умовах розвитку ринку: матеріали ІІ наук.–практ. конф., 1 листоп. 2013 р. – Х., 2013. – С. 100–102.

Посилкіна, О. В. Методологічні і методичні аспекти оцінки конкурентоспроможності фармацевтичних підприємств / О. В. Посилкіна, Н. В. Демченко // Управління, економіка та забезпечення якості в фармації. – 2014. – № 2. – С. 28–35.

Posylkina, О. V. Actual questions of development management and competitiveness of pharmacy networks: identifying the main issues and key tendencies / О. V. Posylkina, Zh. V. Маla // Управління, економіка та забезпечення якості в фармації. – 2015. – № 5. – С. 28–34.

Рогуля, О. Ю. Застосування якісних та кількісних методів оцінки конкурентоспроможності фармацевтичного підприємства / О. Ю. Рогуля, В. О. Лозенко // Актуальні проблеми розвитку галузевої економіки та логістики : матеріали ІІ наук.–практ. конф. – Х., 2013. – С. 97–99.

Рогуля, О. Ю. Теоретичні аспекти формування та оцінки конкурентоспроможності виробничого підприємства / О. Ю. Рогуля, О. М. Конвісар // Професійний менеджмент в сучасних умовах розвитку ринку : матеріали ІІІ наук.-практ. конф., 4 листоп. 2014 р. – Х., 2014. – С. 306–307.

Терещук, С. І. Оцінка конкурентоспроможності аптеки за зовнішніми перевагами / С. І. Терещук, Б. П. Громовик // Провізор. – 2010. – № 3. – С. 9–14.

Афоничкин, А. И. Управленческие решения в экономических системах / А. И. Афоничкин, Д. Г. Михаленко. – СПб. : Питер, 2009. – 480 с.

Кобзарь, А. И. Прикладная математическая статистика. – 2–е изд., испр. / А. И. Кобзарь. – М.: ФИЗМАТЛИТ, 2012. – 816 с.

Марголин, Е. Методика обработки данных экспертного опроса / Е. Марголин // Полиграфия. – 2006. – № 5. – С. 14–16.

Орлов, А. И. Эконометрика / А. И. Орлов. – М. : Экзамен, 2004. – 576 с.

Трошин, Л. И. Статистический анализ нечисловой информации / Л. И. Трошин, В. А. Балаш, О. С. Балаш. – М. : Московский государственный университет экономики, статистики и информатики, 2001. – 67 с.

Lehmann, E. L. Testing statistical hypotheses / E. L. Lehmann, J. P. Romano. – 3rd ed. –New York: Springer, 2005. – Chapter 9 : Multiple testing and simultaneous inference. – 786 p. doi: 10.1007/0-387-27605-x.

Mirkin, B. Mathematical Classification and Clustering / B. Mirkin. – Springer, 1996. – 444 p. doi: 10.1007/978-1-4613-0457-9.

Downloads

Published

2017-02-27

Issue

Section

Organizational and socio-economic bases of pharmaceutical activities