Marketing research of the domestic pharmaceutical market of antihemorrhagict

Authors

  • S. A. Kutsenko National University of Pharmacy, Ukraine
  • V. V. Malyi National University of Pharmacy, Ukraine
  • А. B. Olkhovska National University of Pharmacy, Ukraine
  • Ju. S. Masliy National University of Pharmacy, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.24959/sphhcj.16.46

Keywords:

marketing research, pharmaceutical market, antihemorrhagic drugs

Abstract

The article presents the results of marketing research of the domestic pharmaceutical market by the example of medicines of group B02 – Antihemorrhagic drugs. The analysis of the range of the group of drugs studied and the firm structure of the domestic market has been conducted. It has been found that the deepest range of the group of drugs studied is observed in medicines containing the human coagulation factor IX, and medicines containing tranexamic acid. Countries that export antihemorrhagic drugs to the Ukrainian pharmaceutical market have been determined. The main domestic manufacturers of drugs of the range studied have been also determined. The dynamics of the market capacity and the price situation have been studied; the market positions of antihemorrhagic drugs in Ukraine have been identified. The sources of information for professionals about new drugs of the range studied have been revealed. According to the results of calculations of the liquidity ratio of the price it has been determined that drugs containing aminocaproic acid and drugs containing menandion are the most available.

Author Biographies

S. A. Kutsenko, National University of Pharmacy

Dr. Pharm. Sciences, Associate Professor Department of Industrial Technology medicines National Pharmaceutical University (Kharkiv.)

V. V. Malyi, National University of Pharmacy

 Head of Department of Pharmaceutical Marketing and Management, D.Sc. in Pharmacy, professor.

А. B. Olkhovska, National University of Pharmacy

C.Sc. in Pharmacy, associate professor.

References

Блэкуэл, Г. Поведение потребителей / Г. Блэкуэл, П. Миниард, Дж. Энджел; пер. з англ. – СПб. : Питер, 2010. – 624 с.

Гантер, Б. Типы потребителей: введение в психографику / Б. Гантер, А. Фернхам; под ред. И. В. Андреевой. – СПб.: Питер, 2010. – 304 с.

Гаркавенко, С. С. Маркетинг: підручник / С. С. Гаркавенко. – К.: Лібра, 2008. – 712 с.

Громовик, Б. П. Менеджмент і маркетинг у фармації: підручник / Б. П. Громовик, Г. Д. Гасюк, О. Р. Левицькі; за ред. Б. П. Громовика. – К.: Медицина, 2008. – 752 с.

Державний реєстр лікарських засобів України. – Режим доступу: http://www.drlz.com.ua/.

Компендиум: справочник лекарственных средств on-line. – Режим доступу: http://compendium.com.ua.

Котлер, Ф. Маркетинг менеджмент / Ф. Котлер, К. Л. Келлер. – 14-е изд. – СПб.: Питер, 2015. – 800 с.

Мак-Дональд, М. Стратегическое планирование маркетинга. – СПб.: Питер, 2009. – 320 с.

Малхотра, Н. К. Маркетинговые исследования: практ. рук. / Н. К. Малхотра; пер. с англ. – М. : Вильямс, 2012. – 960 с.

Мнушко, З. М. Менеджмент та маркетинг у фармації. Ч. ІІ. Маркетинг у фармації : підруч. для студ. ВНЗ. – 2-ге вид., доп. Та перероб. / З. М. Мнушко, Н. М. Діхтярьова ; за ред. З. М. Мнушко. – Х.: НФаУ: Золоті сторінки, 2010. – 512 с.

Мнушко, З. М. Методика визначення ставлення кінцевих споживачів до лікарських засобів / З. М. Мнушко, І. П. Левченко, А. Б. Ольховська // Фармац. журн. – 2006. – № 3. – С. 16-22.

Соломон, Майкл Р. Поведение потребителя. Искусство и наука побеждать на рынке / Р. Соломон Майкл. – СПб.: ООО «ДиаСофтЮП», 2003. – 784 с.

Published

2016-09-02

Issue

Section

Social marketing and pharmacoeconomic research