Marketing research of the domestic pharmaceutical market of antihemorrhagict

S. A. Kutsenko, V. V. Malyi, А. B. Olkhovska, Ju. S. Masliy

Abstract


The article presents the results of marketing research of the domestic pharmaceutical market by the example of medicines of group B02 – Antihemorrhagic drugs. The analysis of the range of the group of drugs studied and the firm structure of the domestic market has been conducted. It has been found that the deepest range of the group of drugs studied is observed in medicines containing the human coagulation factor IX, and medicines containing tranexamic acid. Countries that export antihemorrhagic drugs to the Ukrainian pharmaceutical market have been determined. The main domestic manufacturers of drugs of the range studied have been also determined. The dynamics of the market capacity and the price situation have been studied; the market positions of antihemorrhagic drugs in Ukraine have been identified. The sources of information for professionals about new drugs of the range studied have been revealed. According to the results of calculations of the liquidity ratio of the price it has been determined that drugs containing aminocaproic acid and drugs containing menandion are the most available.


Keywords


marketing research; pharmaceutical market; antihemorrhagic drugs

References


Блэкуэл, Г. Поведение потребителей / Г. Блэкуэл, П. Миниард, Дж. Энджел; пер. з англ. – СПб. : Питер, 2010. – 624 с.

Гантер, Б. Типы потребителей: введение в психографику / Б. Гантер, А. Фернхам; под ред. И. В. Андреевой. – СПб.: Питер, 2010. – 304 с.

Гаркавенко, С. С. Маркетинг: підручник / С. С. Гаркавенко. – К.: Лібра, 2008. – 712 с.

Громовик, Б. П. Менеджмент і маркетинг у фармації: підручник / Б. П. Громовик, Г. Д. Гасюк, О. Р. Левицькі; за ред. Б. П. Громовика. – К.: Медицина, 2008. – 752 с.

Державний реєстр лікарських засобів України. – Режим доступу: http://www.drlz.com.ua/.

Компендиум: справочник лекарственных средств on-line. – Режим доступу: http://compendium.com.ua.

Котлер, Ф. Маркетинг менеджмент / Ф. Котлер, К. Л. Келлер. – 14-е изд. – СПб.: Питер, 2015. – 800 с.

Мак-Дональд, М. Стратегическое планирование маркетинга. – СПб.: Питер, 2009. – 320 с.

Малхотра, Н. К. Маркетинговые исследования: практ. рук. / Н. К. Малхотра; пер. с англ. – М. : Вильямс, 2012. – 960 с.

Мнушко, З. М. Менеджмент та маркетинг у фармації. Ч. ІІ. Маркетинг у фармації : підруч. для студ. ВНЗ. – 2-ге вид., доп. Та перероб. / З. М. Мнушко, Н. М. Діхтярьова ; за ред. З. М. Мнушко. – Х.: НФаУ: Золоті сторінки, 2010. – 512 с.

Мнушко, З. М. Методика визначення ставлення кінцевих споживачів до лікарських засобів / З. М. Мнушко, І. П. Левченко, А. Б. Ольховська // Фармац. журн. – 2006. – № 3. – С. 16-22.

Соломон, Майкл Р. Поведение потребителя. Искусство и наука побеждать на рынке / Р. Соломон Майкл. – СПб.: ООО «ДиаСофтЮП», 2003. – 784 с.


GOST Style Citations


1. Blackwell G, Miniard P, Enjel J. Povedenie potrebiteley [Consumer Behavior]; translated from English. Saint Petersburg: Piter; 2010. 624 p.

2. Gunter B, Furnham A. Tipy potrebiteley: vvedenie v psihografiku [Consumer Profiles: An Introduction to Psychographics]. Andreeva IV, ed. Saint Petersburg: Piter; 2010. 304 p.

3. Garkavenko SS. Marketing. Kiev: Libra; 2008. 712 p.

4. Gromovik BP, Gasiuk GD, Levitski OR. Menedzhment i marketing u farmatsii [Management and marketing in pharmacy]. Gromovik BP, ed. Kiev: Medicina; 2008. 752 p.

5. Derzhavniy reestr likarskih zasobiv Ukrainy [State Register of Medicinal Products of Ukraine]. Available from: http://www.drlz.com.ua.

6. Kompendium: spravochnik lekarstvennyh sredstv on-line [Compendium: Handbook of medicines on-line]. Available from:http://compendium.com.ua.

7. Kotler P, Keller K. Marketing menedzhment [Marketing Management]. 14th ed. Saint Petersburg: Piter; 2015. 800 p.

8. Mak-Donald M. Strategicheskoe planirovanie marketinga [Strategic Marketing Planning]. Saint Petersburg: Piter; 2009. 320 p.

9. Malhotra NK. Marketingovyie issledovaniia: prakticheskoe rukovodstvo [Marketing Research: An Applied Orientation]; translated from English. Moscow: Vilyams; 2012. 960 p.

10. Mnushko ZM, Dihtyarova NM. Menedzhment ta marketing u farmatsii. Ch. II. Marketing u farmatsii [Management and marketing in pharmacy. Part II. Marketing in pharmacy]. 2nd ed., ext. and revised. Mnushko ZM, ed. Kharkiv: NPhaU: Zoloti storinky; 2010. 512 p.

11. Mnushko ZM, Levchenko IP, Olkhovska AB. Farmatsevtychnyi zhurnal. 2006;3:16–22.

12. Solomon Michael R. Povedenie potrebitelya. Iskusstvo i nauka pobezhdat na rynke [Consumer behavior. The art and science of winning on the market]. Saint Petersburg: DiaSoftYuP; 2003. 784 p.





DOI: https://doi.org/10.24959/sphhcj.16.46

Abbreviated key title: Soc. farm. ohor. zdor.

ISSN 2518-1564 (Online), ISSN 2413-6085 (Print)