Modern approaches to teaching the academic discipline of students’ choice “Fundamentals of quantitative calculations in pharmacy”
DOI:
https://doi.org/10.24959/sphhcj.22.262Keywords:
fundamentals of quantitative calculations in pharmacy; teaching methods; stoichiometric laws of chemistry; mathematical methods.Abstract
Aim. To show the relevance of teaching the academic discipline of students’ choice “Fundamentals of Quantitative Calculations in Pharmacy” at the National University of Pharmacy.
Materials and methods. Analytical, systematic, logical teaching methods, as well as scientific publications of Ukrainian and foreign authors were used.
Results. The relevance of teaching the academic discipline of students’ choice “Fundamentals of Quantitative Calculations in Pharmacy” at the Department of Inorganic and Physical Chemistry, NUPh (Kharkiv) is considered. The structure of the educational process is presented, and the peculiarities of teaching the discipline have been analyzed. The relevance of knowledge of basic algorithms of chemical calculations underlying the practical tasks of a modern pharmacist and the formation of a complex of knowledge, skills and abilities on theoretical foundations and practical application of stoichiometric laws in chemistry to solve practical calculation problems is shown.
Conclusions. The interest of higher education students in the selective discipline and high results of modular knowledge tests have proven good mastery of the basic algorithms of chemical calculations, which are the basis of the special practical tasks of a modern pharmacist and a future scientist. As a result of studying the academic discipline, students learn to solve typical and complicated specialized tasks, critically comprehend the results obtained, solve practical problems of professional pharmaceutical and/or research and innovation activities using the provisions, theories and methods of fundamental, chemical, technological, biomedical and socio-economic sciences; integrate knowledge and solve applied problems, formulate judgments with insufficient or limited information; clearly and unambiguously communicate the own knowledge, conclusions and their validity to the audience.
References
Brown M. C. Introduction to Pharmaceutical Calculations. American Journal of Pharmaceutical Education. 2003. No. 67 (1/4). P. 273–280.
Івануса І. Б., Михалків М. М., Демид А. Є. Роль розрахункових задач при вивченні аналітичної хімії у фармацевтичній освіті. Медична освіта. 2015. № 4. С. 24–26. DOI: https://doi.org/10.11603/me.v0i4.5314.
Іванець Л. М., Поляк О. Б. Роль розрахункових задач з модулів «Колоїдна хімія» та «Фармацевтична хімія» у підготовці спеціалістів фармації. Медична освіта. 2013. № 3. С. 133-135. DOI: https://doi.org/10.11603/me.v0i3.2211.
Перелік освітніх програм, що реалізуються в НФаУ. URL: https://nuph.edu.ua/osvitni-programi/.
Фальфушинська Г. І., Іванець Л. М., Загричук Г. Я. Порівняльна характеристика навчальних планів блоку базових хімічних дисциплін підготовки фахівців за спеціальністю «Фармація» та «Лікувальна справа» у медичних ВНЗ країн-асоційованих партнерів ЕРАЗМУС. Медична освіта. 2015. № 4. С. 60-63. DOI: https://doi.org/10.11603/me.v0i4.5325.
Opendata. Статистичні дані основної сесії ЗНО. URL: https://testportal.gov.ua/statystychni-dani/.
Про затвердження умов прийому на навчання для здобуття вищої освіти в 2021 році : Наказ міністерства освіти і науки України від 15 жовтня 2020 р. № 1274. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1225-20#Text.
Про затвердження деяких нормативно-правових актів з питань прийому на навчання до закладів вищої освіти : Наказ міністерства освіти і науки України від 11 жовтня 2018 р. № 1096. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1456-18.
Про затвердження умов прийому на навчання для здобуття вищої освіти в 2022 році : Наказ міністерства освіти і науки України від 13 жовтня 2021 р. № 1098. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1542-21#Text.
Єдиний державний реєстр інформаційно-правових актів «Про затвердження Порядку проведення державної підсумкової атестації». URL: https://www.reestrnpa.gov.ua/REESTR/RNAweb.nsf/wpage/doc_card?OpenDocument&ID=6517EDC9321E5446C22583850039B807.
ЗНО-2021: Визначено порогові бали із шести навчальних предметів. URL: https://testportal.gov.ua/zno-2021-vyznacheno-porogovi-baly-iz-shesty-navchalnyh-predmetiv/.
Левітін Є. Я., Ковальська О. В., Криськів О. С., Цапко Є. О., Коваль А. О. Роль вибіркової дисципліни «Основи кількісних розрахунків у фармації» у становленні фахівців фармації. Пріоритетні напрями досліджень в науковій та освітній діяльності: проблеми та перспективи : зб. тез доп. Всеукр. наук.-практ. конф. з міжнар. участю, м. Рівне, 12-13 жовт. 2021 р. Рівне : Рівненська медична академія, 2021. С. 195-198.
Коваль А. О., Криськів О. С., Коваль В. А. Впровадження наукових розробок у навчальний процес. Нанотехнології і наноматеріали у фармації та медицині : матеріали ІV Всеукр. наук.-практ. інтернет-конф. з міжнар. участю, м. Харків, 17 квіт. 2020 р. Xарків : НФаУ, 2020. С. 31-32.
Основи кількісних розрахунків у фармації : навч. посіб. для аудиторної та самостійної роботи для студентів вищ. навч. закладів, які навчаються за спеціальністю 226 Фармація, промислова фармація / Є. Я. Левітін та ін. Харків : НФаУ, 2021. 76 с.
Fundamentals of Quantitative Calculations in Pharmacy. Training manual for in-class and individual work of students / Ye. Ya. Levitin et al. Kharkiv, 2021. 63 p.
Освітньо-професійна програма «Фармація» другого (магістерського рівня) вищої освіти за спеціальністю 226 Фармація, промислова фармація. URL: https://nuph.edu.ua/wp-content/uploads/2018/10/op-farmacija-410_0001.pdf.
Koval A. O., Kryskiv О. S., Koval V. A. Distance learning and quarantine in the COVID-19 pandemic period. Modern science: problems and innovations : Abstracts of II International Scientific and Practical Conference, Stockholm, Sweden, 3-5 May 2020. Stockholm, 2020. P. 419-423.
Дистанційний курс «Основи кількісних розрахунків у фармації». URL: https://pharmel.kharkiv.edu/moodle/course/view.php?id=1915.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 National University of Pharmacy
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).