The substantiation of the feasibility of implementing stress management in pharmacies
DOI:
https://doi.org/10.24959/sphhcj.24.318Keywords:
pharmacy; stress; stress management; stress factors; pharmaceutical worker.Abstract
The stress level of pharmaceutical workers in Kharkiv was studied. The results of pharmacists' own assessment of their mental health and the level of satisfaction with work in a pharmacy were obtained. An assessment of the frequency of stressful situations among specialists while working in a pharmacy was carried out, and the factors influencing the development of stress among pharmaceutical workers were determined.
References
Swati Rana. FIP encourages pharmacists to expand roles in «much needed» mental health services. Pharmacy Business. 2022. URL: https://www.pharmacy.biz/news/fip-encourages-pharmacists-to-expand-roles-in-much-needed-mental-health-services/.
Мешкун Л. Вплив стрес-менеджменту на працездатність людини й управління персоналом в умовах війни. Проблеми і перспективи економіки та управління. 2023. №2(34). С. 77–87.
Tan Y.Z., Chong J.J., Tan K. Burnout and resilience among pharmacists: a Singapore study. J Amer Coll Clin Pharm. 2022. №5. Р. 75–84.
Stress and substance abuse among workers during the COVID-19 pandemic in an intensive care unit: A cross-sectional study / D. Pestana et al. PLoS One. 2022.17(2). DOI: 10.1371/journal.pone.0263892.
Papathanasiou I.V. Work-related Mental Consequences: Implications of Burnout on Mental Health Status Among Health Care Providers. Acta Inform Med. 2015. 23(1). Р. 22–28.
Burnout and the challenges facing pharmacists during COVID-19: results of a national survey / K. Johnston et al. Int J of Clinical Pharmacy. 2021. №43. Р.716–725.
Chapman C., Wilson S., Wilson D., Dunkley K. National survey of pharmacists, intern pharmacists and pharmacy students in Australia: the nature and extent of stress and wellbeing: Australian pharmacy stress and well-being survey. Int J Pharm Pract. 2020. Р. 355–361.
Толочко, В. М., Міщенко І. В. Дослідження стресогенних чинників у професійній діяльності спеціалістів фармації. Підготовка спеціалістів фармації в рамках концепції «Навчання протягом життя (Life Long Learning)»: наука, освіта, практика : матеріали ІІ наук.-практ. інтернет-конф. з міжнар. участю, м. Харків, 21‒22 жовт. 2020 р. Харків : НФаУ, 2020. С. 98–101.
Пляка Л. В., КайдаловаЛ. Г., Альохіна Н. В. Формування стресостійкості як складової психологічного здоров’я сучасного викладача. Молодий вчений. 2019. №3(1). С. 144–148. DOI: https://doi.org/10.32839/2304-5809/2019-3-67-29.
Палько Т. В. Професійний стрес: причини та наслідки. Актуальні проблеми психології. Збірник наукових праць Інституту психології імені Г.С. Костюка. 2020. Т.IХ. Вип. 13. С. 278–284.
Самолюк Н. М. Професійні стреси: причини та методи запобігання. Соціально-трудові відносини: теорія та практика. 2016. №1. С.165–175.
Гончар М. Ф. Формування та використання систем стрес-менеджменту на підприємствах. Економіка та управління підприємствами. 2017. № 4. С. 257–262.
Василик Н. М. Впровадження та розвиток стрес-менеджменту в організації. Ефективна економіка. 2022. № 2. – URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=10034 (дата звернення: 21.02.2024).
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 National University of Pharmacy
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).