The study of marketing aspects of the service quality as a major factor of competitiveness of perfume and cosmetic enterprises of service industry
DOI:
https://doi.org/10.24959/sphhcj.16.34Keywords:
service marketing, service quality, services company, parameters of service quality, quality standards, competitiveness, marketing research, perfume and cosmetic industryAbstract
The results of the study of marketing aspects of the service quality are presented in the article, the scientifically-based approaches to assessment of the quality of services of perfume and cosmetic companies have been analyzed, the peculiarities of competition in service industry have been revealed, methods for evaluating the competitiveness of services and methods of marketing research used by modern enterprises of perfume and cosmetic industry for control of the service quality have been determined. The study results allow a domestic perfume and cosmetic company of service industry to choose the best way to improve the quality of services.
References
Бугайчук Т. В., Устименко В. А. Маркетингові дослідження: навчальний посібник для ВУЗів. – Х.: Торнадо, 2008. – 280 с.
Васильев А. В. Формирование системы менеджмента качества кредитной организации / А. В. Васильев, Е. Б. Герасимова; под науч. ред. д-ра экон. наук, проф. Б. И. Герасимовой. –Тамбов: Изд-во Тамб. гос. техн. ун-та, 2005. – 92 с.
Едронова Е. Н., Крючков О. А. Анализ подходов к классификации банковских услуг // Банковское дело. – 2004. – № 26 (164). – С. 2-6.
Іщенко О. А. Маркетинговий механізм управління розвитком підприємств сфери послуг : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня д-ра екон. наук : 08.06.01 / О. А. Іщенко. – Донецьк : Донец. держ. ун-т економіки і торгівлі ім. М. Туган-Барановського, 2006. – 33 с.
Козлов А. А. Качество кредитной организации / А. А. Козлов, А. О. Хмелев // Деньги и кредит. – 2002. – № 11. – С. 9-17.
Лянцевич М. Внутренний маркетинг и качество в сфере услуг [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://kmsoft.ru/LD/C007/102/3234422293.html.
Матрусова Т. Стратегия всеобщего контроля качества и обучение персонала в японских фирмах / Т. Матрусова // Проблемы теории и практики управления. – 2002. – № 1. – С. 9-12.
Морозевич Е. Основы оценки качества банковских услуг / Е. Морозевич // Банковский вестник. – 2004. – Июнь. – С. 19-22.
Новаторов Э. В. Аудит внутреннего маркетинга методом анализа «важность – исполнение» / Э. В. Новаторов // Маркетинг в России и за рубежом. – 2000. – № 1. – С. 6-11.
Новаторов Э. Международные модели маркетинга услуг / Э. В. Новаторов // Маркетинг в России и за рубежом. – 2000. – № 3. – С. 9-13.
Плащук О. В. Маркетинг послуг: навчальний посібник для ВУЗів. – К: Професіонал, 2005. – 560 с.
Шканова О. М. Маркетинг послуг: навчальний посібник. – К.: Кондор, 2003. – 304 с.
Palaima T. Marketing Service Relationship: the Relative Role of Service Quality / T. Palaima, J. Banyte // Engineering Decisions. – 2006. – № 1 (46). – Р. 83-94.
Edvardsson B. Is a critical incident critical for a customer relationship? / B. Edvardsson, T. Strandvik // Managing Service Quality. – 2000. – Vol. 10, № 2. – Р. 82-91.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 National University of Pharmacy
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).