The study of promotion effectiveness of hepatotropic drugs based on the questionnaire survey of pharmaceutical professionals

V. V. Malyi, Moussa Istanis Marvek Medhat, S. V. Zhadko

Abstract


According to the results of the questionnaire survey of pharmacists the effectiveness of marketing activities to promote hepatoprotectors has been analyzed in the article. As the criteria for assessing promotion effectiveness the indicators of priority and spontaneous awareness of pharmacists, the frequency of recommendations and the number of memories of promotion events were used. By the indicators of priority awareness of pharmacists and the number of memories of promotion events Essentiale and Hepabene are the leading medicines; by the total spontaneous awareness indicator Essentiale, Carsil and Hepabene prevail. The promotion profile for some hepatoprotectors has been constructed. It has been shown that visits of medical representatives dominate and are the most memorable for pharmacists among all arsenal of promotion of hepatoprotectors. The analysis of quantitative indicators of promotion effectiveness of hepatoprotectors (the market share in pharmacies and prevalence in various regions of Ukraine) confirms the expediency of the approaches used by the authors.

Keywords


hepatotropic drugs; the study of promotion effectiveness; questionnaire survey

References


Гепатопротекторы : моногр. / С. В. Оковитый, Н. Н. Безбородкина, С. Г. Улейчик, С. Н. Шуленин. – Москва: ГЭОТАР-Медиа, 2010. – 250 с.

Гудзенко, О. П. Дослідження асортименту гепатопротекторів, представлених на вітчизняному фармацевтичному ринку / О. П. Гудзенко, І. О. Левченко, К. І. Козицька // Український медичний альманах. – 2013. – Том 16, № 2. – С. 114-116.

Малый, В. В. Изучение структуры потребления гепатопротекторов на украинском фармацевтическом рынке / В. В. Малый, Муса Истанис Марвек Медхат // Актуальные вопросы образования, науки и производства в фармации: материалы республиканской науч.-практ. конф. (с междунар. участием), Ташкент, 19-20 нояб.2015 г. – Ташкент, 2015. – С. 238-240.

Малый, В. В. Изучение факторов формирования лояльности конечных потребителей к гепатотропным лекарственным препаратам / В. В. Малый, Муса Истанис Марвек Медхат // Український вісник психоневрології. – 2015. – Том 23, вип. 3 (84), додаток. – С. 33-37.

Маркетингова політика комунікацій у фармації: моногр. / за ред. проф. З. М. Мнушко. – Х.: НФаУ, 2010. – 168 с.

Немченко, А. С. Маркетинговий, нормативно-правовий, експертний, фармакоекономічний аналіз гепатопротекторних препаратів групи А05В : метод. рек. / А. С. Немченко, І. О. Федяк, А. Р. Грицик. – Львів, 2011. – 30 с.

Мнушко, З. Н. Теория и практика маркетинговых исследований в фармации : моногр. / З. Н. Мнушко, И. В. Пестун. – Х. : Изд-во НФаУ, 2008. – 308 с.

Муса Истанис Марвек Медхат. Анализ ассортимента гепатопротекторов, представленных на фармацевтическом рынке Украины / Муса Истанис Марвек Медхат, В. В. Малый, А. Г. Мазуркевич // Management and marketing in the modern economy, science, education and practice : матеріали ІІІ міжнар. наук.-практ. Internet-конф. – Х.: НФаУ, 2015. – C. 193-194.

Попович, В. П. Тенденції ринку гепатопротекторів в Україні / В. П. Попович, Б. П. Громовик, П. В. Глуховський // Актуальні питання фармацевтичної і медичної науки та практики. – 2012. – № 1 (8). – С. 95–99.

Слободянюк, М. М. Маркетингові дослідження торговельних марок амлодипіну / М. М. Слободянюк, С. В. Жадько // Вісник фармації. – 2008. – № 2 (54). – С. 46-49.

Слободянюк, М. М. Оцінка ринкових позицій лікарських препаратів на основі концепції капіталу бренду / М. М. Слободянюк, О. С. Самборський, С. В. Жадько // Український журнал клінічної та лабораторної медицини. – 2010. – № 1. – С. 15-25.

Aaker, D. Building Strong Brands / D. Aaker. –London: CPI, 2010. – 382 p.

Aaker, D. Brand Leadership / D. Aaker,E. Joachimsthaler. –New York: The Free Press, 2009. – 350 p.

Malyi, V. V. Analysis of factors causing attractiveness of the market of hepatoprotectors from a marketing perspective / V. V. Malyi, Moussa Istanis Marvek Medhat / Perspective trends in scientific research-2015 : materials of International scientific and practical conference, vol. 2. –Bratislava, 2015. – P. 113-114.


GOST Style Citations


1. Okovityi SV, Bezborodkina NN, Uleichik SG, Shulenin SN. Gepatoprotektory. Monograph.Moscow: GEOTAR-Media; 2010. 250 p.

2. Gudzenko OP, Levchenko IO, Kozytska KI. Research the assortment of hepatoprotectors presented at the Ukrainian pharmaceutical market. Ukrainskyi medychnyi almanakh. 2013;16(2):114-116.

3. Malyi VV, Moussa Istanis Marvek Medhat. In: Aktualnye voprosy obrazovaniia, nauki i proizvodstva v farmatsii. Proceedings of the of the republican scientific-practical. conf. with int. participation; 2015 Nov 19-20;Tashkent.Tashkent; 2015. p. 238-40.

4. Malyi VV, Moussa Istanis Marvek Medhat. Study of factors of forming loyalty of final consumersto hepatotropic drugs. Ukrainskyi visnyk psykhonevrolohii. 2015;23(3),app.: 114-116.

5. Mnushko ZN, ed. Marketynhova polityka komunikatsii u farmatsii. Monograph. Kharkiv: Vyd-voNFaU; 2010. 168 p.

6. Nemchenko AS, Fedyak IO, Hrytsyk AR. Marketynhovyi, normatyvno-pravovyi, ekspertnyi, farmakoekonomichnyi analiz hepatoprotektornykh preparativ hrupy A05V. Metodychni rekomendatsii. Lviv; 2011. 30 p.

7. MnushkoZN, Pestun IV. Teoriia I praktika marketingovykh issledovanii v farmatsii. Monograph. Kharkiv: Vyd-voNFaU; 2008. 308 p.

8. Moussa Istanis Marvek Medhat, Malyi VV, Mazurkevich AG. In: Management and marketing in the modern economy, science, education and practice. Proceedings of the ІІІ International scientific and practical conference; 2015 Mar 26-27; Kharkiv. Kharkiv: Vyd-voNFaU; 2015. p. 193-94.

9. Popovych VP, Hromovyk BP, Hlukhovskyi PV. Aktualni pytannia farmatsevtychnoi i medychnoi nauky ta praktyky. 2012;1(8):95-99.

10. Slobodyanyuk MM, Zhadko SV. The marketing research of the amlodipine trademarks. Visnyk farmatsii. 2008;2(54):46-49.

11. Slobodyanyuk MM, Samborskyi OS, Zhadko SV. Estimation of market positions of drugs based on the conception of brand equity.Ukrayins’kyi zhurnal klinichnoyi ta laboratornoyi medytsyny. 2010;1:15-25.

12. Aaker D. Building Strong Brands.London: CPI; 2010. 382 p.

13. Aaker D, Joachimsthaler E. Brand Leadership.New York: The Free Press; 2009. 350 p.

14. Malyi V V, Moussa Istanis Marvek Medhat. Analysis of factors causing attractive ness of the market of hepatoprotectors from a marketing perspective. In: Perspective trends in scientific research-2015. Proceedings of the International scientific and practical conference. Bratislava (Slovakia); 2015. Vol. 2. p. 113-14.





DOI: https://doi.org/10.24959/sphhcj.16.55

Abbreviated key title: Soc. farm. ohor. zdor.

ISSN 2518-1564 (Online), ISSN 2413-6085 (Print)