The ways of improvement of the legal regulation system of educational activities in Ukraine under conditions of formation of the quality system of higher pharmaceutical education
DOI:
https://doi.org/10.24959/sphhcj.16.60Keywords:
pharmaceutical education, regulatory support, quality system of the higher educationAbstract
The article deals with the regulatory support for the higher education, including the pharmaceutical education; the main aspects of regulation of educational activities both at the state level and at the level of higher education institutions have been described; the importance of the legal and regulatory framework in formation and functioning of the quality system of higher pharmaceutical education has been considered.References
Григоровська, С. В. Актуальні питання організації підготовки кадрів у сфері охорони здоров’я / С. В. Григоровська, Ю. С. П’ятницький, О. П. Волосовець та ін. // Медична освіта. 2016. – № 2. – С. 6-8.
Закон України «Про вищу освіту». [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/2984-14.
Наказ МОЗ України від 14.08.1998 р. № 251 «Про затвердження Положення про систему ліцензійних інтегрованих іспитів фахівців з вищою освітою напрямів «Медицина» і «Фармація» (зареєстровано у Міністерстві юстиції України 11.09.1998 за №563/3003). [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.moz.gov.ua/
Наказ МОЗ України від 22.11.2013 р. № 1000 «Про рейтингове оцінювання діяльності вищих навчальних закладів IV рівня акредитації та закладів післядипломної освіти МОЗ України». [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.moz.gov.ua/
Наказ МОН України від 13.07.2007 р. № 612 «Про затвердження Плану дій щодо забезпечення якості вищої освіти України та її інтеграції в європейське і світове освітнє співтовариство на період до 2010 року». [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.mon.gov.ua/laws/MON_612_07.doc
Наказ МОН України від 23.02.2016 р. № 149 «Про організацію та проведення міжнародного дослідження якості освіти PISA-2018 в України». [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.mon.gov.ua/laws/MON_612_07.doc.
Фармацевтичне правознавство у схемах і таблицях : навч. посіб. для студ. вищ. навч. закл. / А. А. Котвіцька, І. В. Кубарєва, О. О. Суріков та ін. – Х. : НФаУ, 2015. – 112 с.
П’ятницький, Ю. С. Належна організація атестації випускників – важлива складова реалізації закону України «Про вищу освіту» / Ю. С. П’ятницький, І. Є. Булах, І. В. Мельник та ін. // Медична освіта. – 2016. – № 2. – С. 50-53.
Постанова Кабінету Міністрів України від 31.12.2005 р. № 1312. [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.kmu.gov.ua/kmu/control/uk/cardnpd
Проект Національної стратегії розвитку освіти в Україні на 2012–2021 роки [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://osvita.kradmin.gov.ua
Указ Президента України «Про невідкладні заходи щодо забезпечення функціонування та розвитку освіти в Україні» від 04.07.2005 р. № 1013/2005. [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.president.gov.ua
Указ Президента України № 244/2008 від 20.03.2008 р. «Про додаткові заходи щодо підвищення якості освіти в Україні». [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.president.gov.ua
Черних, В. П. Сучасний стан створення стандартів вищої фармацевтичної освіти на основі компетентнісного підходу / В. П. Черних, А. А. Котвіцька, С. В. Огарь та ін. // Медична освіта. – 2015. – № 2. – С. 55-56.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 National University of Pharmacy
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).