The marketing research of medicines used in ophthalmological practice of Ukraine

L. V. Konoshevich, O. I. Tykhonov, O. S. Shpychak

Abstract


Aim. To analyze the domestic pharmaceutical market of medicines for the treatment of ophthalmic diseases taking into account their dosage forms.

Materials and methods. The analysis was carried out based on the data of the State Register of Medicinal Products of Ukraine, electronic databases, “Morion” information retrieval program and price lists of the weekly journal “Apteka” as of April 10, 2017. The work was based on the logical, system-analytical, statistical and comparative methods of analysis.

Results. A market share of domestic medicines was determined according their dosage forms; it was 40 % of the registered medicines among the total number of 227 trade names. The domestic producers with the largest range of medicines are PJSC “Farmak”, Kyiv (38 % of the registered medicines) and LLC “Experimental Plant of the SSCC”, Kharkiv (21 %). Distribution of the range of medicines of group S01X A “Other ophthalmologicals” was carried out into price categories, and their lower, middle and high prices were determined. With the application of the pricing method for the medicine developed with the focus on the prices of competitors it has been found that the most favorable position is in the middle price category.

Conclusions. The results of the marketing research can be used when developing practical measures to increase the effectiveness of implementing socially adapted mechanisms for reimbursing the cost of ophthalmic drugs within the government measures to increase the availability of pharmaceutical care to patients in Ukraine.

Keywords


medicines for use in ophthalmology; pharmaceutical market; market analysis; market share; price categories.

References


Medvedovs’ka, N. V. (2013). Semeinaia meditsyna, 3 (47), 107–108.

Andriukova, L. M., Pіven’, O. P., Fetіsova, O. G., Kovalenko, S. M. (2011). Upravlinnia, ekonomika ta zabezpechennia yakosti v farmatsii, 6 (20), 79–84.

Tichonov, A. I., Jarnych, T. G., Czernych, W. P. et al. (2005). Teoria i praktyka wytwarzania leczniczych preparatow propolisowych. Khrakov: Marka, 274.

Tikhonov, A. I., Tikhonova, S. A., Yarnykh T. G., Shpychak, O. S. et al. (2010). Med natural’nii v meditsine i farmatsii (proishozhdenie, svoistva, primenenie, lekarstvennie preparati). Khrakov: Original, 263.

Shpychak, O. S. (2016). The theoretical and experimental substantiation of the composition and development of the technology of apiphytomedicines for use in sports medicine. Extended abstract of Doctor’s thesis. Khrakiv, 45.

Shpychak, O. S., Tikhonov, O. I., Zupanets, I. A., Shebeko, S. K. (2015). The experimental study of the anti–inflammatory properties of combined aerosols with the propolis phenolic hydrophobic drug. The Pharma Innovation, 3 (11), 26-29.

Shpychak, O. S., Tikhonov, O. I., Zupanets, I.A., Shebeko, S. K. (2015). The study of the analgesic properties of combined aerosols with the propolis phenolic hydrophobic drug in the experiment. The Pharma Innovation, 4 (3), 78–81.

Piven’, E. P., Andriukova, L. N. (2009). Farmakom, 1, 99–105.

Derzhavnii reestr lіkars’kyh zasobіv. On–line versіia. Retrieved from: http://www.moz.gov.ua/ua/portal/mtph_register_medicines/.

Kovalenko, V. N. (Ed.). (2017). Kompendium 2016 – Lekarstvennye preparaty. Kiev: MORION, 2270.

Dmitrik, E. (2017). Ezhenedel’nik Apteka, 2 (1073). Retrieved from: http://www.apteka.ua/article/398728.

Dmitrik, E. (2017). Ezhenedel’nik Apteka, 4 (1075). Retrieved from: http://www.apteka.ua/article/400102.

Yegorova G. B., Mitichkina T. S. (2011). RMZH “Klinicheskaia Oftal’mologiia”, 1, 23.

Zaval’ko І. V. (2013). Farmatsevtychnyi zhurnal, 1, 21–25.

Mnushko, Z. N., Pestun, I. V. (2008). Teoriia i praktika marketingovykh issledovanii v farmatsii.Kharkov: NFaU, 308.

Yudanov, A. Yu., Vol’skaia, E. A., Ishmuhametov, A. A., Denisova, M. N. (2007). Farmatsevticheskii marketing. Moscow: Remedium, 500.

Lekarstvennye sredstva. Baza dannyh OOO “Morion”. Retrieved from: www.morion.kiev.ua.


GOST Style Citations


1.         Медведовська, Н. В. Регіональні особливості захворюваності населення України на офтальмологічну патологію, її динаміка // Семейная медицина. – 2013. – №3 (47). – С. 107–108.

 

2.         Стан та інноваційна діяльність провідних офтальмологічних компаній світу і перспективи розвитку виробництва очних крапель / Л. М. Андрюкова, О. П. Півень, О. Г. Фетісова, С. М. Коваленко // Управління, економіка та забезпечення якості в фармації. – 2011. – № 6 (20). – 79–84.

 

3.         Teoria i praktyka wytwarzania leczniczych preparatow propolisowych / A. I. Tichonov, T. G. Jarnych, W. P. Czernych et al. – Khrakov : Marka, 2005. – 274 c.

 

4.         Мед натуральный в медицине и фармации (происхождение, свойства, применение, лекарственные препараты) : монография / А. И. Тихонов, С. А. Тихонова, Т. Г. Ярных, О. С. Шпичак и др. ; под ред. А. И. Тихонова. – Х. : Оригинал, 2010. – 263 с.

 

5.         Шпичак, О. С. Теоретичне та експериментальне обґрунтування складу і розробка технології лікарських апіпрепаратів для застосування у спортивній медицині : автореф. дис. на здобуття наук. ступ. д–ра фарм. наук / О. С. Шпичак. – Х., 2016. – 45 с.

 

6.         The experimental study of the anti–inflammatory properties of combined aerosols with the propolis phenolic hydrophobic drug / О. S. Shpychak, O. I. Tikhonov, I. A. Zupanets, S. K. Shebeko // The Pharma Innovation. – 2015. – Vol. 3, Issue 11. – P. 26-29.

 

7.         The study of the analgesic properties of combined aerosols with the propolis phenolic hydrophobic drug in the experiment / О. S. Shpychak, O. I. Tikhonov, I. A. Zupanets, S. K. Shebeko // The Pharma Innovation. – 2015. – Vol. 4, Issue 3. – P. 78–81.

 

8.         Пивень, Е. П. Современное состояние и перспективы развития рынка офтальмологических препаратов на примере деятельности ведущих зарубежных фармацевтических компаний / Е. П. Пивень, Л. Н. Андрюкова // Фармаком. – 2009. – № 1. – С. 99–105.

 

9.         Державний реєстр лікарських засобів. On–line версія. [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.moz.gov.ua/ua/portal/mtph_register_medicines/

 

10.       Компендиум 2016 – Лекарственные препараты. / под ред. В. Н. Коваленко. – К. : МОРИОН, 2017. – 2270 с.

 

11.       Дмитрик, Е. Аптечный рынок Украины по итогам2016 г. [Электронный ресурс] / Е. Дмитрик // Еженедельник Аптека. – 2017. –№2 (1073). – Режим доступа : http://www.apteka.ua/article/398728

 

12.       Дмитрик, Е. Аптечные продажи в регионах Украины по итогам2016 г. Helicopterview [Электронный ресурс] / Е. Дмитрик // Еженедельник Аптека – 2017. – № 4 (1075). – Режим доступа : http://www.apteka.ua/article/400102

 

13.       Егорова, Г. Б. Применение Солкосерила геля глазного в контактологии / Г. Б. Егорова, Т. С. Митичкина // РМЖ «Клиническая Офтальмология». – 2011. – № 1. – С. 23.

 

14.       Завалько, І. В. Аналіз асортименту офтальмологічних лікарських засобів на ринку України / І. В. Завалько // Фармацевтичний журнал. – 2013. – № 1. – С. 21–25.

 

15.       Мнушко, З. Н. Теория и практика маркетинговых исследований в фармации : монография / З. Н. Мнушко, И. В. Пестун. – Х. : НФаУ, 2008. – 308 с.

 

16.       Фармацевтический маркетинг / А. Ю. Юданов, Е. А. Вольская, А. А. Ишмухаметов, М. Н. Денисова. – М. : Ремедиум, 2007. – 500 с.

 

17.       Лекарственные средства : база данных ООО «Морион» [Электронный ресурс]. – Режим доступа : www.morion.kiev.ua

 





DOI: https://doi.org/10.24959/sphhcj.17.77

Abbreviated key title: Soc. farm. ohor. zdor.

ISSN 2518-1564 (Online), ISSN 2413-6085 (Print)