DOI: https://doi.org/10.24959/sphhcj.19.148

The substantiation of marketing decisions and approaches to increase the market potential of a hepatotropic drug

V. V. Malyi, Moussa Istanis Medhat, S. V. Zhadko

Abstract


Aim. To substantiate and determine the components of marketing decisions in marketing activities in order to increase the market potential of a hepatotropic drug and increase its sales volumes.

Materials and methods. Scientific publications, own research and results of monitoring of the retail market of medicines of the “Pharmstandard” system of the company “Morion” were used as materials; such methods as generalization, systematization of theoretical and practical material, and marketing analysis were applied.

Results. The generalization of scientific literature data on the relationship between the drug market potential with the general potential of a pharmaceutical enterprise, and the market potential of the drug pharmacotherapeutic group has been carried out. The approaches, tools and marketing decisions were proposed for intensification of the market potential of a hepatotropic drug under the conditional name Argiliv after 2022. Marketing decisions concerning the identification of target audiences and positioning of the drug, directions and tasks for work with target audiences, strategic and tactical goals, the criteria for the effectiveness of marketing communications, and directions of budget planning for marketing communications have been substantiated.

Conclusions. The importance and necessity of using marketing decisions and tools in the strategy of the marketing activity of a pharmaceutical manufacturing enterprise has been substantiated to increase the drug market potential in order to expand the target audience and increase sales volumes.


Keywords


drugs; sales volumes; market potential of a drug; marketing decisions; marketing potential; strategic potential of an enterprise

References


Popova, Yu. V. (2009). Marketynhovi ta farmakoekonomichni pidkhody do vyznachennia potentsialu rynku antyhelmintnykh likarskykh preparativ. Extended abstract of candidate’s thesis. Kharkiv.

Ivchenko, A. V. (2010). Marketynhovi ta farmakoekonomichni pidkhody do vyznachennia konkurentnoho potentsialu torhovelnykh marok protyvyrazkovykh likarskykh preparativ. Extended abstract of candidate’s thesis. Kharkiv.

Slobodianiuk, M. M., Baihush, Yu. V., Dudar, H. M. (2012). Proceeding from Suchasni dosiahnennia farmatsevtychnoi tekhnolohii: materialy III nauk.-prakt. Internet konf. z mizhnar. uchastiu (21-23 lystop. 2012) (pp. 155–156). Kharkiv: NFaU.

Samborskyi, O. S. (2012). Naukovo-praktychne obgruntuvannia innovatsiinoho potentsialu protyalerhiinykh antyhistaminnykh likarskykh preparativ. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv.

Malyi, V. V., Musa Istanis, M. M., Zhadko, S. V. (2016). Proceeding from Sotsialna farmatsiia: stan, problemy ta perspektyvy: nauk. symp. u ramkakh VIII Nats. zizdu farmatsevtiv Ukrainy (15-16 veres. 2016) (pp. 142–144). Kharkiv: Vyd-vo NFaU.

Moroz, L. A., Lebid, T. V. (2009). Visnyk Natsionalnoho universytetu “Lvivska politekhnika”, 649: Lohistyka, 214–220. Available at: http://vlp.com.ua/files/special/30.pdf.

Posylkina, O. V., Yaremchuk, O. A., Horbunova, O. Yu. (2009). Upravlinnia, ekonomika ta zabezpechennia yakosti v farmatsii, 1 (3), 39-44.

Telyshevska, L. I., Komyshan, O. I., Serheiev, S. S. (2012). Mekhanizm rehuliuvannia ekonomiky, 3, 126–132.

Malyi, V. V., Musa Istanis, M. M. (2018). Sotsialna farmatsiia v okhoroni zdorov’ia, 4 (3), 58–66. doi: 10.24959/sphhcj.18.123.

Akifeva, V. A., Batova, T. N. (2015). Nauchnyi zhurnal NIU ITMO. Seriia “Ekonomika i ekologicheskii menedzhment”, 3, 42–62.

Kevorkov, V. V., Leontev, S. V. Metody izucheniia rynka: tseli, zadachi i analiz poluchennykh rezultatov. Available at: http://www.cfin.ru/marketing/kevorkov-03.shtml.

Kindratska, H. I. (2010). Stratehichnyi menedzhment. (2nd ed.). Lviv, 406.

Malyi, V. V., Musa Istanis, M. M. (2017). Proceeding from Farmatciia: nauka, obrazovanie, innovatsii i proizvodstvo: materialy respublikanskoi nauch.-prakt. konf. (s mezhdunarodnym uchastiem) (16-17 noiab. 2017) (pp 93–94). Tashkent.

TOP-15 preparatov, dobivshikhsia uspekha na samom starte prodazh. Available at: http://pharma.net.ua/analytic/rating/45793-top-15-preparatov-dobivshixsya-uspexa-na-samom-starte-prodazh


GOST Style Citations


1. Попова, Ю. В. Маркетингові та фармакоекономічні підходи до визначення потенціалу ринку антигельмінтних лікарських препаратів : автореф. дис. ... канд. фармац. наук / Ю. В. Попова. – Х., 2009. – 24 с.

2. Івченко, А. В. Маркетингові та фармакоекономічні підходи до визначення конкурентного потенціалу торговельних марок противиразкових лікарських препаратів : автореф. дис. ... канд. фармац. наук / А. В. Івченко. – Х., 2010. – 24 с.

3. Слободянюк, М. М. Дослідження якісних та кількісних показників в оцінці потенціалу бренду антигіпертензивних лікарських препаратів / М. М. Слободянюк, Ю. В. Байгуш, Г. М. Дудар // Сучасні досягнення фармацевтичної технології : матеріали ІІІ наук.-практ. Internet-конф. з міжнар. участю, м. Харків, 21-23 листоп. 2012 р. – Х. : НФаУ, 2012. – С. 155–156.

4. Самборський, О. С. Науково-практичне обґрунтування інноваційного потенціалу протиалергійних антигістамінних лікарських препаратів : автореф. дис. ... канд. фарм. наук / О. С. Самборський. – К., 2012. – 27 с.

5. Малый, В. В. Анализ маркетинговых инструментов при формировании рыночного потенциала лекарственных средств / В. В. Малый, М. М. Муса Истанис, С. В. Жадько // Соціальна фармація: стан, проблеми та перспективи : наук. симп. у рамках VIII Нац. з’їзду фармацевтів України, Харків, 15-16 верес. 2016 р. – Х. : НФаУ, 2016. – С. 142-144.

6. Мороз, Л. А. Стратегічний аналіз маркетингового потенціалу підприємства / Л. А. Мороз, Т. В. Лебідь // Вісник Національного університету «Львівська політехніка». – 2009. – No 649 : Логістика. – С. 214–220. – Режим доступу : http://vlp.com.ua/files/special/30.pdf.

7. Посилкіна, О. В. Актуальні аспекти оцінки соціально-економічного потенціалу фармацевтичних підприємств / О. В. Посилкіна, О. А. Яремчук, О. Ю. Горбунова // Управління, економіка та забезпечення якості в фармації. – 2009. – No 1 (3). – С. 39-44.

8. Телишевська, Л. І. Маркетинговий потенціал у підвищенні прибутковості підприємства / Л. І. Телишевська, О. І. Комишан, С. С. Сергеєв // Механізм регулювання економіки. – 2012. – No 3. – С. 126–132.

9. Малий, В. В. Маркетинговий підхід до визначення основних показників економічної ефективності гепатотропного лікарського засобу / В. В. Малий, М. М. Муса Істаніс // Соціальна фармація в охороні здоров’я. – 2018. – Т. 4, No 3. – С. 58–66. doi : 10.24959/sphhcj.18.123.

10. Акифьева, В. А. Исследование взаимосвязи маркетингового, экономического и рыночного потенциалов предприятия / В. А. Акифьева, Т. Н. Батова // Научный журнал НИУ ИТМО. Серия «Экономика и экологический менеджмент. – 2015. – No 3. – С. 42–62.

11. Кеворков, В. В. Методы изучения рынка: цели, задачи и анализ полученных результатов / В. В. Кеворков, С. В. Леонтьев. – Режим доступу : http://www.cfin.ru/marketing/kevorkov-03.shtml

12. Кіндрацька, Г. І. Стратегічний менеджмент : навч. посіб. / Г. І. Кіндрацька. – 2-ге вид., перероб. і доп. – Львів, 2010. – 406 c.

13. Малый, В. В. Обоснование экономический эффективности и инвестиционной привлекательности внедрения нового гепатотропного препарата / В. В. Малый, М. М. Муса Истанис // Фармация: наука, образование, инновации и производство : материалы республиканской науч.-практ. конф. (с междунар. участием), Ташкент, Республика Узбекистан, 16-17 нояб. 2017 г. – Ташкент, 2017. – C. 93–94.

14. ТОП-15 препаратов, добившихся успеха на самом старте продаж. – Режим доступу : http://pharma.net.ua/analytic/rating/45793-top-15-preparatov-dobivshixsya-uspexa-na-samom-starte-prodazh




Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Abbreviated key title: Soc. farm. ohor. zdor.

ISSN 2518-1564 (Online), ISSN 2413-6085 (Print)