DOI: https://doi.org/10.24959/sphhcj.20.179

Peculiarities of commodity science teaching in the distance educational system

S. M. Kovalenko, S. V. Breusova, I. I. Baranova, T. V. Diadiun, S. M. Zaporozhska

Abstract


Aim. To analyze the features of teaching the discipline “Medical and pharmaceutical commodity science” at the Department of Commodity Science of the National University of Pharmacy (NPhU) using distance technologies.

Materials and methods. The systemic, logical, analytical, retrospective methods were used.

Results. The article describes the relevance and challenges of distance education, as well as analyzes the main factors, which contribute to effective distance learning in Ukraine, in particular at the Department of Commodity of Sciences of the NPhU. The article is devoted to the peculiarities of distance learning when using the Moodle system in the process of teaching the discipline “Medical and Pharmaceutical Commodity Science” at the Department of Commodity Science of the NPhU, Kharkiv.

Conclusions. Based on the analysis conducted it has been determined that the peculiarities of the distance course “Medical and Pharmaceutical Commodity Science” at the Department of Commodity Science of the NPhU is the largest visualization of the assortment (using figures and photo of goods), appearance, primary and secondary packages, labeling of goods. This is necessary for acquiring theoretical knowledge and practical skills required to applicants for higher education to conduct commodity analysis of the products.


Keywords


distance learning; distance training; distance education; distance course; distance learning technology; traditional learning; tutor; Мoodle system

References


Adamova, I., Holovachuk, T. (2012). Dystantsiine navchannia: suchasnyi pohliad na perevahy ta problemy. Vytoky pedahohichnoi maisternosti, 10, 3-6.

Samoliuk, N., Shvets, M. (n.d.). Aktualnist i problemnist dystantsiinoho navchannia. Statti Online. Biblioteka naukovykh statei. Available at: http://www.stattionline.org.ua/pedagog/106/19030-aktualnist-i-problemnist-distancijnogo-navchannya.html

Bekesh, Yu. R., Matiieshyn, L. M., Sierov Yu. O. (2013). Ohliad system dystantsiinoho navchannia populiarnykh VNZ Ukrainy. Proceedings from Innovatsiini komp’iuterni tekhnolohii u vyshchii shkoli: materialy 5-oi nauk.-prakt. konf. (19-21 lystop. 2013 r.). (pp. 45–48). Lviv: Vydavnytstvo Lvivskoi politekhniky.

Bondarenko, V. V., Kukharenko, V. M. (2013). Pedahohika ta tekhnolohiia dystantsiinoho navchannia. Kharkiv: KhNADU.

Halii, L. V., Seropian, T. N. (2017). Vprovadzhennia dystantsiinoi formy navchannia u farmatsevtychnu osvitu (na prykladi Natsionalnoho farmatsevtychnoho universytetu. Farmatsevtychna osvita, 3, 112-117.

Halii, L. V., Seropian, T. M. (2017). Metodychni ta orhanizatsiini problemy uprovadzhennia dystantsiinoi formy navchannia u farmatsevtychnu osvitu. Sotsialna farmatsiia v okhoroni zdorov’ia, 3 (3), 3-11. doi: 10.24959/sphhcj.17.90.

Demyda, B., Sahaidak, S., Kopyl, I. (2011). Systemy dystantsiinoho navchannia: ohliad, analiz, vybir. Visnyk Natsionalnoho universytetu “Lvivska politekhnika”: Komp’iuterni nauky ta informatsiini tekhnolohii, 694, 98–107.

Smulson, M. L., Mashbyts, Yu. I., Zhaldak, M. I. et al. (2012). Dystantsiine navchannia : psykholohichni zasady. K.; Kirovohrad: Imeks.

Baranova, I. I., Breusova, S. V., Kovalenko, S. M., Bezpala, Yu. O. (2019). Zavdannia ta osnovni etapy rozvytku farmatsevtychnoho tovaroznavstva. Sotsialna farmatsiia v okhoroni zdorov’ia, 5 (3), 31-37. doi: 10.24959/sphhcj.19.165.

Mazur, M. P., Zuban, Yu. O., Liubchak, V. O. et al. (2013). Informatsiine, metodychne ta orhanizatsiine zabezpechennia dystantsiinoho navchannia u vyshchykh navchalnykh zakladakh Ukrainy. Sumy: SumDU.

Kryvtsova, O. P., Dmytriienko, O. O. (2018). Mozhlyvosti vykladannia kursu “Statystychna obrobka danykh” z vykorystanniam zasobiv systemy MOODLE. Fizyko-matematychna osvita, 2 (16), 63-66.

Tryus, Yu. V., Herasymenko, I. V., Franchuk, V. M. (2012). Systema elektronnoho navchannia VNZ na bazi MOODLE. Cherkasy.


GOST Style Citations


1.    Адамова І., Головачук Т. Дистанційне навчання: сучасний погляд на переваги та проблеми. Витоки педагогічної майстерності. 2012. Вип. 10. С. 3-6.

 

2.    Самолюк Н., Швець М. Актуальність і проблемність дистанційного навчання. Statti Online. Бібліотека наукових статей. URL : http://www.stattionline.org.ua/pedagog/106/19030-aktualnist-i-problemnist-distancijnogo-navchannya.html (дата звернення: 20.02.2020).

 

3.    Бекеш Ю. Р., Матієшин Л. М., Сєров Ю. О. Огляд систем дистанційного навчання популярних ВНЗ України. Інноваційні комп’ютерні технології у вищій школі : матеріали 5-ої наук.-практ. конф., м. Львів, 19-21 листоп. 2013 р. Львів : Вид-во Львівської політехніки, 2013. С. 45–48.

 

4.    Бондаренко В. В., Кухаренко В. М. Педагогіка та технологія дистанційного навчання : навч. посібник. Харків : ХНАДУ, 2013. 171 с.

 

5.    Галій Л. В., Серопян Т. Н. Впровадження дистанційної форми навчання у фармацевтичну освіту (на прикладі Національного фармацевтичного університету. Фармацевтична освіта. 2017. № 3. С. 112-117.

 

6.    Галій Л. В., Серопян Т. Н. Методичні та організаційні проблеми упровадження дистанційної форми навчання у фармацевтичну освіту. Соціальна фармація в охороні здоров’я. 2017. Т. 3, № 3. С. 3-11. doi: 10.24959/sphhcj.17.90.

 

7.    Демида Б., Сагайдак С., Копил І. Системи дистанційного навчання: огляд, аналіз, вибір. Вісник Національного університету «Львівська політехніка» : Комп’ютерні науки та інформаційні технології. 2011. № 694. С. 98–107.

 

8.    Дистанційне навчання: психологічні засади : моногр. / М. Л. Смульсон та ін. К. ; Кіровоград : Імекс, 2012. 239 с.

 

9.    Баранова І. І., Бреусова С. В., Коваленко С. М., Безпала Ю. О. Завдання та основні етапи розвитку фармацевтичного товарознавства. Соціальна фармація в охороні здоров’я. 2019. Вип. 5, № 3. С. 31-37. doi: 10.24959/sphhcj.19.165.

 

10.  Інформаційне, методичне та організаційне забезпечення дистанційного навчання у вищих навчальних закладах України : моногр. / М. П. Мазур та ін. Суми : СумДУ, 2013. 151 с.

 

11.  Кривцова О. П., Дмитрієнко О. О. Можливості викладання курсу «Статистична обробка даних» з використанням засобів системи MOODLE. Фізико-математична освіта. 2018. Вип. 2, № 16. С. 63-66.

 

12.  Триус Ю. В., Герасименко І. В., Франчук В. М. Система електронного навчання ВНЗ на базі MOODLE : метод. посібник. Черкаси, 2012. 220 с.





Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Abbreviated key title: Soc. pharm. health care

ISSN 2518-1564 (Online), ISSN 2413-6085 (Print)