DOI: https://doi.org/10.24959/sphhcj.20.183

The marketing analysis of the range of medicinal lip balms presented at the domestic pharmaceutical market

S. M. Zaporozhska, H. L. Panfilova, I. O. Kryklyva, L. H. Shostak

Abstract


Aim. To conduct the marketing analysis of medicinal lip balms presented at the domestic pharmaceutical market.

Materials and methods. In the studies the data of the “PharmXplorer” / “Pharmstandart” analytical system of the company “Proxima Research”, as well as the results of in-house accounting for the sale of cosmetics in the pharmacies of the Kharkiv, Kyiv, Odessa, Ternopil regions were used. The comparative, graphic, logical, mathematical and statistical, as well as the methods of marketing analysis of the market were applied.

Results. It was determined that the market segment of medicinal lip balms was import-dependent (77.77 % of the whole range was represented by foreign companies) and segmented by different companies. Dominance of products of the leading European cosmetic companies (61.11 %) was observed. The majority (94.44 %) of the products was characterized by the complex therapeutic action described in the package insert and consisted of 2 or more biologically active substances. Firms, such as Uriage (France), La Roche (France), Belweder (France), accounted for the largest number of product lines. The domestic range of products was represented by only three companies: Biocon (3 assortment positions), “Irene Bukur” and “Siela Cosmetic” (one product line, respectively). According to the analysis of the price characteristics of the assortment it was found that more than half (66.67 %) of the assortment items were inaccessible to the population of the country since they belonged to the group of expensive products (the average weighted retail price was from 100.0 UAH and above).

Conclusions. In the context of increasing consumer demands for life quality and taking into account the low level of solvency of the country’s population the development and introduction of medicinal balms with biologically active substances of natural origin, which have the therapeutic and cosmetic properties and are relatively affordable, are relevant and promising for the domestic pharmaceutical market.

Keywords


lip balms; cosmetic products; therapeutic cosmetics; reparative effect of cosmetics; regenerative effect of cosmetics

References


Maloshtan, L. N. et al. (2011). Ukrainskyi biofarmatsevtychnyi zhurnal, 2, 4-12.

Press-sluzhba “Ezhenedel’nika APTEKA”. (2015). Ezhenedel’nik Apteka, 42 (1013), 2.

Nemchenko, A. S., Mishchenko, V. I., Nemchenko, O. A. (2019). Upravlinnia, ekonomika ta zabezpechennia yakosti v farmatsii, 2 (28), 38-45.

Burd, N. B., Heorhiiants, V. A., Polovko, N. P., Hryzodub, O. F. (2015). Farmatsevtychnyi zhurnal, 6, 19–28.

Nemchenko, A. et al. (2019). The market analysis of antidandruff agents in Ukraine. Jornal of Advanced Pharmacy Education & Research, 2, 75–81.

Ol’khovs’ka, A. B., Kobets’, M. M., Felonenko, L. S. (2011). Upravlinnia, ekonomika ta zabezpechennia yakosti v farmatsii, 3 (17), 63–68.

Labziui, Z., Suslina, S. N., Vandyshev, V. V. (2013). Voprosy biolohicheskoi, meditsinskoi i farmatsevticheskoi khimii, 10, 34–35.

Nolubchenko, T., Zaporozhska, S. N. (2019). Developmen to the generating lip balm technology. Proceeding from Topical issues of new medicines development: materialy 26 mizhnar. nauk.-prak. konf. molodykh uchenykh ta studentiv (10-12 kvit. 2019) (p. 112). Kharkiv.

Arhanovoe maslo. aromaved.ru. Available at: http://aromaved.ru/bazovye-masla/arganovoe-maslo.html#metod-polucheniya (Data zvernennya 25.02.2020).

Zaporozhs’ka, S. M., Holubchenko, T. V. (2018). Proceeding from Suchasni metody korektsiyi vuhrovoyi khvoroby ta inshykh problem shkiry u praktytsi kosmetoloha: materialy mizhnar. nauk.-prakt. konf. (19 zhovt. 2018) (p. 161). Kharkiv.


GOST Style Citations


1.    Органическая косметика – современный взгляд на сохранение здоровья и молодости кожи / Л. Н. Малоштан и др. Укр. біофармац. журнал. 2011. № 2. С. 4-12.

 

2.    Пресс-служба «Еженедельника АПТЕКА». Бальзамы для губ «БИОКОН»: нежная забота о нежной коже. Еженедельник Аптека. 2015. № 42 (1013). С. 2.

 

3.    Немченко А. С., Міщенко В. І., Немченко О. А. Аналіз асортименту лікарських засобів та парафармацевтиків на основі поліненасичених жирних кислот в Україні. Управління, економіка та забезпечення якості в фармації. 2019. № 2 (28). С. 38-45.

 

4.    Бурд Н. Б., Георгіянц В. А., Половко Н. П., Гризодуб О. Ф. Лікувальна косметика в Україні: реалії та перспективи. Фармац. журн. 2015. № 6. С. 19–28.

 

5.    The market analysis of antidandruff agents in Ukraine / A. Nemchenko et al. Jornal of Advanced Pharmacy Education & Research. 2019. Vol. 2. P. 75–81.

 

6.    Ольховська А. Б., Кобець М. М., Фелоненко Л. С. Маркетингові дослідження вітчизняного ринку лікувальної косметики. Управління, економіка та забезпечення якості в фармації. 2011. № 3 (17). С. 63–68.

 

7.    Лабзиуи З., Суслина С. Н., Вандышев В. В. Технолого-фармакогностическое исследование сырья Arganiaspinosa для оценки перспектив его комплексного использования (краткое сообщение). Вопросы биологической, медицинской и фармацевтической химии. 2013. № 10. С. 34–35.

 

8.    Нolubchenko T., Zaporozhska S. N. Developmen to the generating lip balm technology. Тоpical issues of new medicines development : матеріали 26 міжнар. наук.-прак. конф. молодих учених та студентів, м. Харків, 10-12 квіт. 2019 р. Харків, 2019. С. 112.

 

9.    Аргановое масло. URL: http://aromaved.ru/bazovye-masla/arganovoe-maslo.html#metod-polucheniya. (Дата звернення 25.02.2020).

 

10.  Запорожська С. М., Голубченко Т. В. Аналіз асортименту фармацевтичного ринку України лікувальних бальзамів для губ. Сучасні методи корекції вугрової хвороби та інших проблем шкіри у практиці косметолога : матеріали міжнар. наук.-практ. конф., м. Харків, 19 жовт. 2018 р. Харків, 2018. С. 161.





Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Abbreviated key title: Soc. pharm. health care

ISSN 2518-1564 (Online), ISSN 2413-6085 (Print)