The study of the international experience in organizing professional orientation and training of youth for employment

A. A. Kotvitska, N. V. Zhyvora, O. M. Kotenko, I. V. Krasovskyi

Abstract


Aim. To study the experience of organizing professional orientation and training of youth for employment in Europe.

Methods. The analysis of normative documents, official websites of governmental organizations, scientific literature.

Results. Globally, professional orientation and job placement are considered as an integral part of a single complex for the career development of a person to provide the effective employment of the population. In the UK, France, and Germany there is an extensive system of state organizations subordinated to the Ministries of Education and Labor that conduct professional orientation of youth, provide advanced training and employment of the working-age population throughout the life. According to the results of studying the international experience it has been found that the secondary schools and high schools play the main role in providing the primary knowledge about different professions, while professional orientation centers, various Internet resources, nonprofit organizations, as well as employers assist them.

Conclusions. It has been found that state organizations play a leading role in professional orientation of young people, training and employment of the working population throughout life; the expedience of adaption of the experience in conducting career-oriented activities in European countries to cultural traditions and economic conditions in Ukraine has been proven. 


Keywords


professional orientation; the choice of profession; employment; career development; professional development.

References


Про затвердження Концепції державної системи професійної орієнтації населення [Електронний ресурс] : постанова Кабінету Міністрів України від 17 вересня 2008 р. № 842. – Режим доступу : http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/842–2008–%D0%BF.

Про затвердження плану заходів з реалізації Концепції державної системи професійної орієнтації населення [Електронний ресурс] : розпорядження Кабінету Міністрів України від 27 січня 2010 року № 150–р. – Режим доступу : http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/150–2010–%D1%80.

Про затвердження Положення про організацію професійної орієнтації населення [Електронний ресурс] : наказ Міністерства праці України, Міністерства освіти України та Міністерства соціального захисті населення України від 31.05.95 р. № 27/169/79 (із змінами від 10.10.2006 року). – Режим доступу : http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/z0190–95.

Про затвердження Положення про професійну орієнтацію молоді, яка навчається [Електронний ресурс] : наказ Міністерства освіти України, Міністерства праці України та Міністерства у справах молоді і спорту України від 02.06.1995 р. № 159/30/1526. – Режим доступу : http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/z0198–95.

Про утворення Ради з питань професійної орієнтації населення [Електронний ресурс] : постанова Кабінету Міністрів України від 21 січня 2009 р. № 28. – Режим доступу : http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/28–2009–%D0%BF.

Про затвердження Державної цільової соціальної програми “Молодь України” на 2016–2020 роки та внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України [Електронний ресурс] : постанова Кабінету Міністрів України від 18 лютого 2016 р. № 148. – Режим доступу : http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/148–2016–%D0%BF.

Турчина, Л. О. Особливості профорієнтації молоді, яка навчається в зарубіжних країнах / Л. О. Турчина // Вчені записки Таврійського національного університету імені В. І. Вернадського. Серія: Проблеми педагогіки середньої та вищої школи. – 2013. – Т. 26 (65), № 1. – С. 216–227.

Понікаровська, С. В. Професійна орієнтація: приклад США та Великої Британії / С. В. Понікаровська // Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. – 2014. – Вип. 34 (87). – С. 293–298.

Толстогузов, С. Н. Опыт профориентационной работы за рубежом / С. Н. Толстогузов // Образование и наука. – 2015. – № 1. – С. 151–165. doi: 10.17853/1994–5639–2015–1–151–165

International Centre for Career Development and Public Policy (ICCDPP) [Internet]. – Available at : http://iccdpp.org/.

European Life long Guidance Policy Network [Internet]. – Available at : http://www.elgpn.eu/.

The European Centre for the Development of Vocational Training (Cedefop) [Internet]. – Available at : http://www.cedefop.europa.eu/en.

The European Training Foundation [Internet]. – Available at : http://www.etf.europa.eu/web.nsf/pages/home.

Investing inskills for sustainable growth: strategy document [Internet]. – Available at: http://www.bis.gov.uk/assets/biscore/further–education–skills/docs/s/10–1272–strategy–investing–in–skills–for–sustainable–growth.pdf.

New Challenges, New Chances: Next Stepsin Implementing the Further Education Reform Programme [Internet]. – Available at : http://www.bis.gov.uk/assets/biscore/further–education–skills/docs/f/11–1380–further–education–skills–system–reform–plan.

National Careers Service, NCS [Internet]. – Available at: https://nationalcareersservice.direct.gov.uk.

Office national d’information sur les enseignements et les professions – (ONISEP) [Internet]. – Available at: http://www.onisep.fr/.

POLE–EMPLOI [Internet]. – Available at: http://www.pole–emploi.fr/.

BMBF [Internet]. – Available at : https://www.bmbf.de.

BMAS [Internet]. – Available at : http://www.bmas.de/.

BIBB [Internet]. – Available at : https://www.bibb.de/.

Задачи BIBB [Електронний ресурс]. – Режим доступу : https://www.bibb.de/dokumente/pdf/bibb_aufgaben_russisch.pdf.

Reform of Vocational Education and Training inGermany[Internet]. – Available at : https://www.bibb.de/dokumente/pdf/The_2005_Vocational_Training_Act.pdf.


GOST Style Citations


1. Postanova Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 17 veresnia 2008 r. № 842 «Pro zatverdzhennia Kontseptsii derzhavnoi systemy profesiinoi oriientatsii naselennia» [Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine of September 17, 2008 N 842]. (2008). Available at : http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/842–2008–%D0%BF.

 

2.   Rozporiadzhennia Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 27 sichnia 2010 roku № 150–r. «Pro zatverdzhennia planu zakhodiv z realizatsii Kontseptsii derzhavnoi systemy profesiinoi oriientatsii naselennia». (2010). Available at: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/150–2010–%D1%80.

 

3.   Nakaz Ministerstva pratsi Ukrainy, Ministerstva osvity Ukrainy ta Ministerstva sotsialnoho zakhysti naselennia Ukrainy vid 31.05.95 r. № 27/169/79 (iz zminamy vid 10.10.2006 roku) «Pro zatverdzhennia Polozhennia pro orhanizatsiiu profesiinoi oriientatsii naselennia». (2006). Available at: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/z0190–95.

 

4.   Nakaz Ministerstva osvity Ukrainy, Ministerstva pratsi Ukrainy ta Ministerstva u spravakh molodi i sportu Ukrainy vid 02.06.1995 r. № 159/30/1526 «Pro zatverdzhennia Polozhennia pro profesiinu oriientatsiiu molodi, yaka navchaietsia». (1995). Available at : http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/z0198–95.

 

5.   Postanova Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 21 sichnia 2009 r. № 28 «Pro utvorennia Rady z pytan profesiinoi oriientatsii naselennia». (2009). Available at: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/28–2009–%D0%BF.

 

6.   Postanova Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 18 liutoho 2016 r. № 148 «Pro zatverdzhennia Derzhavnoi tsilovoi sotsialnoi prohramy “Molod Ukrainy” na 2016–2020 roky ta vnesennia zmin do deiakykh postanov Kabinetu Ministriv Ukrainy». (2016). Available at: http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/148–2016–%D0%BF.

 

7.   Turchina, L. O. (2013). Vcheni zapysky Tavriiskoho natsionalnoho universytetu imeni V. I. Vernadskoho. Seriia: Problemy pedahohiky serednoi ta vyshchoi shkoly, 26 ((65) 1), 216–227.

 

8.   Ponikarovs’ka, S. (2014). Pedahohika formuvannia tvorchoi osobystosti u vyshchii i zahal’noosvitnii shkolakh, 34 (87), 293–298.

 

9.   Tolstoguzov, S. N. (2015). Сareer guidance experience abroad. The Education and science journal, 1 (1), 151–165. doi: 10.17853/1994–5639–2015–1–151–165.

 

10. International Centre for Career Development and Public Policy (ICCDPP). (n.d.). Available at: http://iccdpp.org/.

 

11. European Life long Guidance Policy Network. (n.d.). Available at: http://www.elgpn.eu/.

 

12. The European Centre for the Development of Vocational Training (Cedefop). (n.d.). Available at: http://www.cedefop.europa.eu/en.

 

13. European Training Foundation. (n.d.). Available at:http://www.etf.europa.eu/web.nsf/pages/home.

 

14. Investing in skills for sustainable growth: strategy document. (n.d.). Available at: http://www.bis.gov.uk/assets/biscore/further–education–skills/docs/s/10–1272–strategy–investing–in–skills–for–sustainable–growth.pdf.

 

15. New Challenges, New Chances: Next Steps in Implementing the Further Education Reform Programme. (n.d.). Available at: http://www.bis.gov.uk/assets/biscore/further–education–skills/docs/f/11–1380–further–education–skills–system–reform–plan.

 

16. National Careers Service, NCS. (n.d.). Available at: https://nationalcareersservice.direct.gov.uk.

 

17. Office national d’information sur les enseignements et les professions. (n.d.). Available at: http://www.onisep.fr/.

 

18. POLE–EMPLOI. (n.d.). Available at: http://www.pole–emploi.fr/.

 

19. BMBF. (n.d.). Available at: https://www.bmbf.de.

 

20. BMAS. (n.d.). Available at: http://www.bmas.de/.

 

21. BIBB. (n.d.). Available at: https://www.bibb.de/.

 

22. Zadachi BIBB. (n.d.). Available at: https://www.bibb.de/dokumente/pdf/bibb_aufgaben_russisch.pdf.

 

23.       Reform of Vocational Education and Training in Germany. (2017). Available at: https://www.bibb.de/dokumente/pdf/The_2005_Vocational_Training_Act.pdf.

 





DOI: https://doi.org/10.24959/sphhcj.17.70

Abbreviated key title: Soc. farm. ohor. zdor.

ISSN 2518-1564 (Online), ISSN 2413-6085 (Print)