The study of the international experience in organizing professional orientation and training of youth for employment
DOI:
https://doi.org/10.24959/sphhcj.17.70Keywords:
professional orientation, the choice of profession, employment, career development, professional development.Abstract
Aim. To study the experience of organizing professional orientation and training of youth for employment in Europe.
Methods. The analysis of normative documents, official websites of governmental organizations, scientific literature.
Results. Globally, professional orientation and job placement are considered as an integral part of a single complex for the career development of a person to provide the effective employment of the population. In the UK, France, and Germany there is an extensive system of state organizations subordinated to the Ministries of Education and Labor that conduct professional orientation of youth, provide advanced training and employment of the working-age population throughout the life. According to the results of studying the international experience it has been found that the secondary schools and high schools play the main role in providing the primary knowledge about different professions, while professional orientation centers, various Internet resources, nonprofit organizations, as well as employers assist them.
Conclusions. It has been found that state organizations play a leading role in professional orientation of young people, training and employment of the working population throughout life; the expedience of adaption of the experience in conducting career-oriented activities in European countries to cultural traditions and economic conditions in Ukraine has been proven.
References
Про затвердження Концепції державної системи професійної орієнтації населення [Електронний ресурс] : постанова Кабінету Міністрів України від 17 вересня 2008 р. № 842. – Режим доступу : http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/842–2008–%D0%BF.
Про затвердження плану заходів з реалізації Концепції державної системи професійної орієнтації населення [Електронний ресурс] : розпорядження Кабінету Міністрів України від 27 січня 2010 року № 150–р. – Режим доступу : http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/150–2010–%D1%80.
Про затвердження Положення про організацію професійної орієнтації населення [Електронний ресурс] : наказ Міністерства праці України, Міністерства освіти України та Міністерства соціального захисті населення України від 31.05.95 р. № 27/169/79 (із змінами від 10.10.2006 року). – Режим доступу : http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/z0190–95.
Про затвердження Положення про професійну орієнтацію молоді, яка навчається [Електронний ресурс] : наказ Міністерства освіти України, Міністерства праці України та Міністерства у справах молоді і спорту України від 02.06.1995 р. № 159/30/1526. – Режим доступу : http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/z0198–95.
Про утворення Ради з питань професійної орієнтації населення [Електронний ресурс] : постанова Кабінету Міністрів України від 21 січня 2009 р. № 28. – Режим доступу : http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/28–2009–%D0%BF.
Про затвердження Державної цільової соціальної програми “Молодь України” на 2016–2020 роки та внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України [Електронний ресурс] : постанова Кабінету Міністрів України від 18 лютого 2016 р. № 148. – Режим доступу : http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/148–2016–%D0%BF.
Турчина, Л. О. Особливості профорієнтації молоді, яка навчається в зарубіжних країнах / Л. О. Турчина // Вчені записки Таврійського національного університету імені В. І. Вернадського. Серія: Проблеми педагогіки середньої та вищої школи. – 2013. – Т. 26 (65), № 1. – С. 216–227.
Понікаровська, С. В. Професійна орієнтація: приклад США та Великої Британії / С. В. Понікаровська // Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. – 2014. – Вип. 34 (87). – С. 293–298.
Толстогузов, С. Н. Опыт профориентационной работы за рубежом / С. Н. Толстогузов // Образование и наука. – 2015. – № 1. – С. 151–165. doi: 10.17853/1994–5639–2015–1–151–165
International Centre for Career Development and Public Policy (ICCDPP) [Internet]. – Available at : http://iccdpp.org/.
European Life long Guidance Policy Network [Internet]. – Available at : http://www.elgpn.eu/.
The European Centre for the Development of Vocational Training (Cedefop) [Internet]. – Available at : http://www.cedefop.europa.eu/en.
The European Training Foundation [Internet]. – Available at : http://www.etf.europa.eu/web.nsf/pages/home.
Investing inskills for sustainable growth: strategy document [Internet]. – Available at: http://www.bis.gov.uk/assets/biscore/further–education–skills/docs/s/10–1272–strategy–investing–in–skills–for–sustainable–growth.pdf.
New Challenges, New Chances: Next Stepsin Implementing the Further Education Reform Programme [Internet]. – Available at : http://www.bis.gov.uk/assets/biscore/further–education–skills/docs/f/11–1380–further–education–skills–system–reform–plan.
National Careers Service, NCS [Internet]. – Available at: https://nationalcareersservice.direct.gov.uk.
Office national d’information sur les enseignements et les professions – (ONISEP) [Internet]. – Available at: http://www.onisep.fr/.
POLE–EMPLOI [Internet]. – Available at: http://www.pole–emploi.fr/.
BMBF [Internet]. – Available at : https://www.bmbf.de.
BMAS [Internet]. – Available at : http://www.bmas.de/.
BIBB [Internet]. – Available at : https://www.bibb.de/.
Задачи BIBB [Електронний ресурс]. – Режим доступу : https://www.bibb.de/dokumente/pdf/bibb_aufgaben_russisch.pdf.
Reform of Vocational Education and Training inGermany[Internet]. – Available at : https://www.bibb.de/dokumente/pdf/The_2005_Vocational_Training_Act.pdf.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 National University of Pharmacy
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).